KKKKKKKK


Thursday, March 10, 2011

Cara Hendak Semak Statistik Bloger

Salam semua... Hari ni saya nak kongsi bagaimana cara2 nak semak trafik melalui blog kita sendiri. Teknik ni pun saya rasa masih baru lagi..... lagipun saya baru terbaca kat blog rakan2 kita juga..... so saya cubalah cara ni dan kira ok jugalah.....
Jadi bagi blogger2 yang mengunakan platform blogspot, bolehlah mula menyemak trafik di blog anda sendiri tanpa perlu susah2 pegi jenguk kat Nuff punya site ye. Cara ini hanya yang bina blog melalui bloger.com sahaja .....utk wordpress?? saya tak tau lagi.....err...
caranya sangat senang je..... pertama login masuk blog anda dulu....... nanti kuar ler cam ni.....





benda ni kena tengok kat Stats dalam template blog kita , anda mesti baca samapai habis dulu entry ni sebelum buat......
Bagi yg dah lame join blogpsot, make sure convert dulu dear, convert dari blogspot yg sedia ada tu kepada blogger in draf. okay, pegi sini Blogger In Draf . Sign in guna password & username korang yg sama yek

Langkahnya senang aje.....

Bagi yg dah lame join blogpsot, make sure convert dulu dear, convert dari blogspot yg sedia ada tu kepada blogger in draf. okay, pegi sini
No 1 > Klik "Reading List"
No 2 > Klik "Blogger In Draf"
No 3 > Klik "Blogger in Draft"
nanti kuar untuk login sekali lagi kau Sign in guna password & username korang yg sama yek


Ok seterusnya........ blia dah kuar cam ni...
Lepas tu, tick kan dalam kotak kecik kat atas tu "Make Blogger in Draft my default dashboard", yg aku dah bulatkan tu ye.. then boleh la mula ushar stats blog korang.. picit kat "Stats". nampak cam gambar kat bawah nih.....
Dah klik Stats tu tunggu ler kejap dia dowload dulu.... sabar ..... dah siap tu kuar ler cam ni..... lepas tu cuba ler klik yang mana dah saya tanda bulat merah tu.... nak tengok apa citernya....















Bermacam boleh kita tengok tentang trafik disini. Ok bolehlah sesapa yg nak cuba buat benda ni... kalau yang tak berapa minat tak ada masalah. Sebab yang dah ada kat Nuffnang pun dah boleh tengok... Selamat mencuba...

"Papehal pon, korang ushar sendiri la sampai lebam ye, sebab aku dah naek lemau tengok bendalah ni.hakhak


Tapi dari pengodekan aku, stats ngn date dlm gambar tu x tally ngn yg Nuff punya. so aku rase yg ni x berapa nak tepat sebab Nuff punya stats lagi tinggi.aci tak gitu? hehe"

No comments:

Post a Comment